fbpx

Misschien heb je het al wel eens voorbij zien komen ‘IGTV’, oftewel Instagram TV. IGTV is het nieuwe YouTube maar dan verticaal, uitgebracht door en voor Instagram. In dit artikel lees je meer over wat IGTV is en hoe je het zelf kunt toepassen voor jouw bedrijf.

Wat is IGTV?

IGTVIn Instagram bevindt zich een speciale knop waar je alle IGTV-video’s die langer dan 1 minuut duren kunt vinden en plaatsen. Instagram video’s die je op je tijdlijn wil plaatsen mogen niet langer dan 1 minuut duren. Langer durende video’s kun je dus in IGTV plaatsen, wat te vinden is onder het TV-tekentje boven in het Instagram thuisscherm.

Naast dat IGTV in de Instagram app is te vinden, kun je het ook als losse app downloaden. Deze app is gekoppeld aan je reguliere Instagram-account en zie je dus automatisch de accounts die je al volgt. Via de losse IGTV-app kun je video’s uploaden van tot maximaal een uur. Via IGTV in de Instagram app kun je echter en alleen korte video’s plaatsen. Let op! Alle IGTV-video’s zijn verticaal.

Aan de slag met IGTV

Wil je aan de slag met IGTV video’s? Je kunt zowel via de losse IGTV app als via de Instagram app een account aanmaken. Via de reguliere app klik je op het tandwieltje en selecteer je vervolgens ‘kanaal maken’. Het aanmaken van je kanaal is gemakkelijk en spreekt voor zichzelf. Zodra je account is aangemaakt, ben je ready om video’s te gaan uploaden. Je IGTV account wordt automatisch gekoppeld aan je reguliere Instagram-account.

Direct de IGTV app downloaden? Klik dan hier!

Video’s uploaden

Om een video te plaatsen op je kanaal, ga je naar je eigen kanaal, klik je op het IGTV-logo en vervolgens op je profielfoto. Je kunt nu vanuit je bibliotheek een video selecteren en uploaden. Een goede IGTV-video is langer dan een minuut en verticaal. Denk daarnaast ook na over de boodschap die je met je video wil overbrengen. Let daarbij op een goede storytelling. Meer weten over hoe je storytelling in jouw video kunt toepassen? Lees dan ook: Storytelling: wat is het en hoe pas ik het toe?

Titel en omschrijving is key

Naast dat de video zelf van invloed is op hoe vaak de video bekeken wordt, hebben ook de titel en omschrijving hier invloed op. Zorg voor een korte en bondige titel, want titels worden na 20 tot 25 karakters afgekapt. De titel moet direct aangeven waar de video over gaat of de aandacht van de kijker trekken. Daarnaast kun je in de beschrijving aangeven waar de video over gaat, hashtags toevoegen, maar kun je ook verwijzen naar je website of je andere kanalen. Zeker de moeite waard om dus even tijd te steken in de titel en de omschrijving van je video!

Ik wens je heel veel succes met het maken van jouw IGTV kanaal en video’s! Wil je nog meer tips ontvangen? Neem dan gerust contact met mij op!

X

Ontvang mijn gratis e-book:
Beste Editing App

Ik leer je in mijn e-book hoe je video’s mooi kunt editen. Vul je gegevens in en je ontvangt hem direct in je mailbox.