fbpx

Je bekijkt een video, maar na een paar minuten weet je al niet meer waar je naar hebt gekeken. Hoe zorg je er nou voor dat mensen jouw video wél onthouden? Je wil een video gaan maken en een goede video betekent een video met goede storytelling. Storytelling zorgt ervoor dat er een logisch verhaal in je video zit zodat jouw boodschap nog beter overkomt bij jouw doelgroep of klanten. In dit artikel lees je meer over wie hoe je storytelling toe kunt passen in jouw video.

Waarom videocontent?

Je hebt wellicht gelezen dat video content tegenwoordig de beste ROI heeft in vergelijking met andere typen content. Daarnaast is een video erg geschikt om te bouwen aan je merkbeleving, de connectie met je (potentiele) klanten en het oproepen van emoties bij je doelgroep.

Lees ook eens: 5 x waarom video’s het online zo goed doen!

Wat is storytelling?

Storytelling is letterlijk het vertellen van een verhaal. Verhalen zijn een krachtige manier om je boodschap over te brengen en mensen (oftewel je doelgroep) te verbinden. Een logisch en boeiend verhaal zorgt ervoor dat je publiek zich betrokken voelt bij de boodschap die verteld wordt. Met het gebruik van de juiste storytelling wordt jouw missie, visie en/of dienst een stuk tastbaarder voor het publiek. Daarnaast wordt een verhaal beter onthouden dan feiten en losse cijfers.

Pixar storytelling-tips

Pixar is natuurlijk pro in het schrijven van goede verhalen voor films en weet dus precies hoe storytelling werkt. Pixar heeft een aantal voorwaarden opgesteld die zorgen voor succesvolle storytelling. Kort samengevat zijn die als volgt:

  1. Grijp de aandacht van je kijker
  2. Zorg voor karakters/personen waarmee de kijker zich kan identificeren
  3. Zorg voor een probleem of conflict in je video
  4. Keep it simple, details zorgen voor afleiding
  5. Zorg ervoor dat de kijker zich in de situatie kan verplaatsen
  6. Bouw de spanning op

Beleving

Om van je verhaal een beleving te maken moet je gebruik maken van emotie. Emoties in je verhaal zorgen ervoor dat je publiek zich in de situatie kan verplaatsen, zich kan identificeren en je grijpt daarnaast ook de aandacht van de kijker. Bij emotie hoef je niet direct aan verdriet of blijdschap te denken, humor kan ook een uitstekende emotie zijn die je in je verhaal kunt verwerken. Om de beleving van je verhaal en video te versterken kun je je verhaal ondersteunen met muziek.

Een goed voorbeeld is de video van Dove uit 2013. In deze video is ingespeeld op emotie, beleving en een duidelijke opbouw van spanning. Bekijk de video hier: https://www.youtube.com/watch?v=XpaOjMXyJGk

Neem ‘waarom’ als uitgangspunt

Effectieve communicatie ontstaat door de aandacht te leggen op ‘waarom’ in plaats van op ‘hoe’ en ‘wat’. Vrijwel elk bedrijf vertelt in zijn video wie ze zijn en wat ze doen. Het uitleggen waarom ze iets doen of maken is echter veel effectiever. Zorg er dus voor dat je je verhaal (jouw story) dus baseert op ‘waarom’ en niet om ‘hoe’ en ‘wat’.

 

Ik wens je heel veel succes met het vertellen van jouw verhaal in je video! Wil je nog meer tips ontvangen? Neem dan gerust contact met mij op!

X

Ontvang mijn gratis e-book:
Beste Editing App

Ik leer je in mijn e-book hoe je video’s mooi kunt editen. Vul je gegevens in en je ontvangt hem direct in je mailbox.