voordelen instructiefilm

5 x waarom jij een instructiefilm zou moeten gebruiken!

Waarom een instructiefilm? Ik kan de instructies toch op papier of op de website plaatsen? Een instructiefilm maakt het mogelijk om jouw product/dienst op een persoonlijke én onderscheidende manier onder de aandacht te brengen! De kijker weet zo direct wat jouw product/dienst inhoudt en hoe het werkt. In deze blog lees je ‘5 X WAAROM’ jij een instructiefilm zou moeten gebruiken!

W1: Wordt beter begrepen en onthouden

Een instructiefilm op jouw website plaatsen, naar jouw medewerkers versturen, of verspreiden via social media, kan erg effectief zijn! Dit komt omdat je in de video de handelingen kan zien met de bijbehorende uitleg, waardoor de zintuigen van jouw doelgroep op twee manieren worden geprikkeld. Dit zorgt ervoor dat jouw klanten/medewerkers het product beter begrijpen en onthouden. Vergt jouw product veel kennis om te gebruiken? Profiteer dan van de combinatie van beeld en geluid!

W2: Aandacht van de kijker vasthouden

Bij een lang stuk tekst kunnen jouw (potentiele) klanten/medewerkers al snel de draad kwijtraken. Ze weten niet meer precies wat ze moeten doen en haken af, of blijven met veel vragen achter. Bij een instructiefilm kan de kijker stap voor stap de handelingen volgen. Ook kunnen ze de video op pauze zetten om de stappen rustig en goed te volgen. Een belangrijke tip is om de instructie helder en eenduidig te houden, zodat de kijker het goed kan begrijpen!

W3: Meer vertellen in een korte tijd

Bij het zien van te lange teksten lezen mensen het niet omdat het hen teveel tijd kost, of ze lezen het scannend. Hierdoor kunnen belangrijke punten over het hoofd worden gezien. Met een interessante video en gebruik van de juiste beelden, gesproken tekst en ondersteunende muziek, kun je de aandacht van de kijker makkelijker krijgen én vasthouden. En je kunt veel informatie overbrengen in een korte tijd!

W4: Laat jouw bedrijf zien als expert in de markt

Door jouw product/dienst op de juiste manier uit te leggen en te positioneren, kan jouw bedrijf als expert en autoriteit in de markt worden gezien. Op deze manier gaat de klant meer geloven in jouw product/dienst en uiteindelijk in jouw bedrijf! Wat uiteindelijk zal zorgen voor meer verkoop en loyale klanten!

W5: Hoger in zoekmachines komen te staan

In de zoekresultaten van Google zijn niet alleen websites te vinden. Bij de zoekresultaten komen ook video’s naar boven. Het allerbelangrijkste om hoog in de zoekmachines te scoren is de kijktijd en relevantie van jouw instructiefilm. Hoe langer de video wordt bekeken, hoe hoger de video in de zoekmachines van Google en YouTube komt te staan. Dit komt omdat de video dan als interessant en relevant wordt gezien. Daarbij komen we op het volgende punt: de video moet relevant zijn! De video moet een duidelijk doel hebben en zich beperken tot één onderwerp per instructievideo. Door een relevante instructievideo op jouw website te plaatsen of op YouTube, met een link naar jouw website, kun jij dus hoger in Google komen te staan!